vrijdag 17 januari 2014

Lekkere gezonde hazelnoot-chocolade koekjes!



Soms heb ik onwijs veel zin in koekjes! De koekjes uit de supermarkt eet ik eigenlijk niet meer, dus dan moet je ze zelf gaan maken. Dit recept komt van Rudolph, maar ik heb het aangepast met o.a. hazelnoten en uiteraard de palmsuiker en speltmeel is anders maar beter voor je lichaam! Ze zijn ontzettend makkelijk te maken en ook prima een paar dagen houdbaar als je ze in een koektrommel doet die goed afgesloten is.

Deze koekjes, misschien kan ik beter koeken zeggen want het formaat is vrij groot, staan echt in mijn top 5 van zelfgemaakte koekjes!

Benodigdheden:

  • 100 gr. hazelnoten
  • 100 gr. pure chocolade (70% of meer)
  • 1 vanillestokje
  • 125 gr. roomboter
  • 75 gr. palmsuiker
  • 175 gr. speltmeel
  • 7 gr. bakpoeder
  • 1 ei
Verwarm de oven voor op 180 graden. Hak de noten en chocolade fijn in een keukenmachine en anders met de hand.
Doe de roomboter en de suiker in een kom. Snijd het vanillestokje doormidden en schraap het merg eruit en doe dit bij de roomboter en de suiker. Men dit alles goed door elkaar. Meng de chocolade, noten, speltmeel, bakpoeder en het ei erdoor en kneed tot een soepel deeg.



Maak ongeveer 10 - 12 ballen van het deeg en verdeel ze over het de bakplaat. Druk de deegpallen plat. Bak de koeken ongeveer 20 minuten in de oven tot ze gaar zijn.

Tip: Uit dit recept heb ik 11 koekjes gemaakt, dan krijg je grote koeken. Wil je liever kleinere koekjes, maak dan de balletjes wat kleiner en dan kun je er gemakkelijk 20 uithalen.



Enjoy! Onwijs lekker met een grote mok thee! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten