dinsdag 26 augustus 2014

Bladerdeeg gebakje!


Het lijkt wel herfst....Wij hebben de kachel nog niet aangehad... maar soms had ik wel de neiging. Gisteravond had ik wat zin in wat lekkers en dan ook nog het liefst warm! Lekker genieten op de bank met een deken, een grote kop thee en een warm 'gebakje'... Ik had niet veel in huis en het moest ook snel klaar zijn. Opeens bedacht ik me dat ik een variant kan maken op de bekende bladerdeeg met appel 'gebakjes'.
Het is simpel, snel en ooooh zooo lekker op een regenachtige avond!

Benodigdheden (voor 2 gebakjes):

  • 3 plakjes roomboterbladerdeeg
  • 75 - 100 gram blauwe bessen
  • 1 ei - geklutst 
  • amandelschaafsel
  • vier-vruchten jam 

Verwarm de oven voor op 200 graden. Haal 3 plakjes roomboterbladerdeeg uit de diepvries en laat licht ontdooien, zodat je er mee kunt werken. 

Leg twee plakjes naast elkaar en verdeel de derde plak in 8 dunne reepjes. Maak op deze manier de randen dikker; vier reepjes op elk gebakje. Zie foto hieronder.


Prik gaatjes in de bodem (niet in de randen!) en bestrijk de bodem met de jam. Let op dat de jam niet op de 'randen' komt. 


Verdeel de bosbessen en bestrijk met een kwastje wat ei op de randen. Als laatste kun je wat amandelschaafsel op de randen leggen. Dit blijft prima plakken door het ei. 



Schuif in de oven voor ongeveer 15 - 20 minuten. Gaat het op een gegeven moment te hard dan kun je de oven wat lager zetten, zo'n 180 graden. 


Iets laten afkoelen anders verbrand je je... maar dit bladerdeeg gebakje moet je wel 'warm' eten. 

Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten