maandag 6 oktober 2014

Plaattaart met pesto!


Zo... dat is lang geleden! In september ben ik begonnen aan een masterstudie en ik vind het echt super interessant, maar er gaat ook aardig wat tijd in zitten. Na vier dagen werken, gaat mijn prioriteit naar mijn studie en de kookrubriek voor de krant en dan schiet mijn blog er nog wel eens in... Ik ga echt mijn best doen om weer wat vaker te posten! 

Een plaattaart is een handig gerecht om restjes groenten in te verwerken die op moeten. Deze plaattaart bevat naast spinazie en (uiteraard) courgette ook groene pesto. Dit geeft een hele lekkere smaak af en is echt een verrassing bij de eerste hap.  

Benodigdheden plaattaart:
  • 8 plakjes bladerdeeg
  • 300 gr. spinazie
  • 1 courgette
  • 4 eieren
  • Groene pesto
  • Olijfolie
  • Peper/zout
  • Geraspte kaas (optioneel)
 Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Ontdooi de bladerdeeg en bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg de plakjes bladerdeeg op de bakplaat. Laat ongeveer 0.5 centimeter overlappen, druk de naden goed aan. Vouw 1 centimeter van de rand terug. Prik gaatjes in het deeg en bestrijk met de bodem met de groene pesto. Zorg ervoor dat alles goed bedekt is met een mooie laag pesto, maar het hoeft niet een dikke laag te zijn want dan overheerst de smaak en dat is niet de bedoeling.



Verhit een beetje olijfolie in een koekenpan of wokpan en voeg de spinazie in delen toe. Laat de spinazie al omscheppend slinken en doe het in een vergiet. Druk het vocht eruit. Verdeel de spinazie over de bodem en groene pesto.

Snijd de courgette in plakjes, niet te groot. Bak de courgette ongeveer 4 minuten in dezelfde pan als de spinazie. Deze pan hoef je niet eerst af te wassen of schoon te maken. Verdeel de courgette over de spinazie en bestrooi met peper en zout. 




Breek de eieren boven de taart op zo’n manier dat de dooiers heel blijven. Lukt dit niet, geen paniek in de keuken: het smaakt nog steeds lekker!



Bestrooi eventueel nog wat kaas over de plaattaart en bak dan in de oven. Na ongeveer 30 minuten moet deze heerlijke plaattaart goudbruin en gaar zijn. Snijd de taart in stukken en serveer eventueel met een lekkere frisse, groene salade. 

Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten