maandag 7 juli 2014

Lekkere en voedzame crackers!


Crackers: ik ben er fan van! Deze heerlijke en voedzame crackers zijn snel en makkelijk te maken! Ze zijn ongeveer een maand houdbaar in een luchtdichte trommel, maar hier waren ze binnen een week al op. De volgende keer maakte ik gelijk een dubbele portie, zodat ik er meer had en er langer mee kon doen. Het originele recept is van 'smakelijck', maar ik heb het veranderd naar wat ik in huis had op dat moment en het was een hit!

Benodigdheden:
  • 45 gr. pompoenpitten
  • 40 gr. sesamzaad
  • 30 gr. lijnzaad
  • 45 gr. zonnebloempitten
  • 50 gr. boekweitmeel
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel rozemarijn
  • 1 theelepel tijm
  • 30 gr. olijfolie
  • 100 ml. water
Verwarm de oven voor op 150 graden. Doe het boekweitmeel met zout, rozemarijn en tijm in een kom. Doe hierbij 25 gr. pompoenpitten, 30 gr. sesam, 20 gr. lijnzaad, 35 gr. zonnebloempitten. (Je hebt dus niet gelijk alle zaden nodig.) 


Voeg de olijfolie en het water toe bij het mengsel. 


Meng met elkaar en verdeel over een bakplaat, bekleed met bakpapier. Strijk het mengsel zo plat mogelijk uit. Hoe dunner, hoe knapperiger. Bij mij zag je soms het bakpapier er door heen... dat geeft niets, dat maakt het heerlijk knapperig. (Let op: misschien vind je iets dikkere crackers wel lekkerder dan knapperig.. het is gewoon proberen en kijken wat jij het lekkerst vindt.)


Meng de rest van de zaden in een kommetje en strooi over het uitgestreken beslag. Als laatste nog wat zout, tijm en rozemarijn over het mengsel. 


Bak de cracker in 40 minuten krokant en gaar. Snijd halverwege de baktijd de cracker in vierkanten of in mooie repen. Op deze manier krijg je mooie stukken en breken ze niet doormidden na het bakken.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten