maandag 11 augustus 2014

Een gezonde, lekkere, reinigende bleekselderijsoep!


Het is even stil geweest op wilmashappyfood, maar ik ben weer terug. Mijn man en ik zijn net terug van vakantie en hebben onwijs genoten van het zwemmen in de zee, lekker lezen op een ligbed aan zee, struinen over verschillende marktjes en door oude steegjes en uiteraard van het heerlijke eten in het buitenland!

Vroeger (en dan bedoel ik zo'n 2 jaar geleden) als ik dan terug kwam van vakantie dan voelde ik mij opgeblazen en vettig van al het ongezonde eten. Nu kom ik thuis met een uitgerust en blij gevoel, wetende dat ik onwijs genoten heb van de échte macarons en ijsjes, maar ook heerlijk gezond gegeten heb. Balans is en blijft toch gewoon het sleutelwoord, waar je ook bent..
Toch is het fijn om na een bepaalde tijd je lichaam weer te reinigen en dat doet deze soep perfect. De oude Chinezen zagen bleekselderij al als een genezende plant, maar tegenwoordig dankt deze groente haar populariteit vooral aan de vochtafdrijvende kwaliteiten en het hoge gehalte aan water. Bleekselderij bevat nauwelijks calorieën, maar wel een behoorlijke hoeveelheid essentiële mineralen en vezels. Deze soep is heerlijk licht en intussen krijg je een royale hoeveelheid belangrijke voedingsstoffen binnen die je lichaam reinigen.

Benodigdheden:
  • 1 ui
  • 350 gr. prei
  • 1 venkel
  • 1 struik bleekselderij
  • 1 liter kippenbouillon of 1 liter water en 2 blokjes bouillon
  • Platte peterselie
  • Nootmuskaat
  • Olijfolie
Snijd de ui, prei, venkel en bleekselderij mooi fijn. Verwarm een beetje olijfolie in een pan en fruit de ui, prei en venkel glazig, zonder te kleuren. 



Voeg de bleekselderij en kippenbouillon toe en breng de soep aan de kook. Draai het vuur laag en laat de soep met een deksel schuin op de pan zo'n 20 minuten zachtjes koken. 

Snijd de peterselie in grove stukken. Pureer de soep met de peterselie tot de voor jou juiste textuur. Proef de soep en voeg eventueel nog wat peper/zout toe naar smak. Verdeel de soep over de soepkommen en bestrooi met (versgeraspte) nootmuskaat, eventueel nog met het kruid van de venkel en serveer.


Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten