dinsdag 29 juli 2014

Zalm met de lunch: heerlijk!


Wij eten één keer in de week vis bij het avondeten en daarnaast eet ik één keer in de week zalm bij mijn lunch. Als je nagaat dat ik pas sinds afgelopen zomer vis ben gaan eten (zeebaars op Madeira!)... vind ik het wel heel bijzonder dat ik nu meer vis lust en eet dan mijn man :-) Ik ben gek op zalm, heerlijk!

Zalm is ontzettend gezond door zijn hoge gehalte aan omega-3-vetten en vitaminen. Helaas is niet alle zalm gezond... De zalm die in de supermarkt ligt, kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Wilde zalmen hebben toegang aan een groot scala aan voedsel, ze eten garnalen en planktonkreeftjes en daardoor krijgt de zalm ook zijn prachtige roze kleur. Gekweekte zalmen krijgen voornamelijk vis te eten. Het 'vlees' van gekweekte zalm bevat hierdoor minder voedingsstoffen en is bleker van kleur. De consument wil geen bleke zalm, dus krijgt deze zalm kleurstoffen toegediend... Daarnaast worden er medicijnen en groeihormonen aan hun voeding toegevoegd... Er is niet heel veel meer over aan de voordelen van zalm. Biologische zalm of wilde zalm bevat wel de juiste voedingsstoffen.

Ik zou bijna negatief worden over zalm... en dat is niet de bedoeling! Zalm is ontzettend lekker en hieronder een heerlijk simpel receptje om de zalm nog lekkerder te maken!

Benodigdheden:

  • 1 stukje zalm (100-150 gram)
  • 1 theelepel 'Thai Red Curry' van Jonnie Boer 
  • 2 eetlepels olijfolie
  • Rauwkorst

Kruiden van Jonnie de Boer zijn te koop bij de Albert Heyn. Het zijn geen goedkope kruiden, maar wel onwijs lekker. Zo ook de 'Thai Red Curry' die ik gebruik als marinade voor de zalm, heerlijk! Vermeng de theelepel kruiden met de eetlepels olijfolie en marineer de zalm. Verwarm de oven voor op 180 graden. 




Doe een klein beetje olijfolie in de ovenschaal, dit hoeft alleen op de plek waar de zalm komt te liggen. Zodra de oven is voorverwarmd, kan de zalm in de oven voor ongeveer 15 minuten. Dit ligt erg aan de dikte van de zalm, houd het dus na zo'n 10 minuten goed in de gaten.

Leg de salade of rauwkost op het bord en leg de heerlijke zalm er bovenop.


Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten